Jardin Majorelle

Jardin Majorelle in Marrakech in Om de West voor Santmedia.nl ©santmedia.nl

In Marokko kreeg modeontwerper Yves Saint Laurent nieuwe inspiratie door samen met zijn partner Pierre Bergé de oude woning van de Franse kunstenaar Jacques Majorelle te kopen. Hun doel was de verwaarloosde, maar bijzondere botanische tuin van dit huis in Marrakech in zijn oude glorie te her- stellen. Dankzij deze ingreep is de prachtige tuin, waarin vooral de blauwtinten – de favoriete kleur van YSL – overheersen voor de volgende generaties behouden gebleven.

Jacques Majorelle 

Zijn vader was reeds een beroemd meubelontwerper, toen Jaques Majorelle in het jaar 1901 op vijftienjarige leeftijd besloot om een kunststudie te volgen aan de Ecole des Beaux-Arts in Nancy. Een studie die hij later zou voort- zetten aan de Academie Julian in Parijs . Vrijwel direkt nadat deze was afgerond maakte Jacques in 1910 een studiereis door Italie, Spanje en Egypte. In dat laatste land verblijft hij een paar jaar en schildert hoofzakelijk fellah’s (boeren) in hun eigen habitat. In 1917 krijgt hij een uit- nodiging van een goede vriend van zijn vader, de toen- malige eerste  resident-generaal van Marokko, Hubert Lyautey. Tijdens dit bezoek aan Marrakech kwakkelt de jonge kunstschilder met zijn gezondheid maar hersteld van zijn hartklachten. In de maanden die volgen raakt hij verknocht aan de ‘rode stad’ en neemt een besluit om zich hier te settelen. Hij vindt een tijdelijk onderkomen in de luxe Franse villa Bou-Saf-Saf midden in de oude medina. Nadat hij in 1919 trouwde met een niet geheel onbe- middelde Francaise Andrée Longueville, kopen zij een flink stuk grond ver buiten de stoffige hektiek van de oude berberstad. Hier bouwt Majorelle zijn atelierwoning in een typische Artdeco stijl, dat er vandaag de dag nog exact hetzelfde uitziet.

Jardin Majorelle in Marrakech in Om de West voor Santmedia.nl ©santmedia.nl

Les Kasbah’s de L’Atlas

De schaduw- en lommerrijke tuin met zijn prachtige waterpartijen en fonteinen die het echtpaar liet aanleggen gaven de schilder de gelegenheid om in alle rust te werken. De kunstenaar maakte tussen 1920 en 1930 veel etsen die in boekvorm verschenen onder de titel Les kasbah’s de l’Atlas. Echter door zijn realistisch geschilderde ‘zwarte naakten’ kreeg hij meer waardering bij een groter publiek. Jarenlang werkt Majorelle in en rondom deze mythische stad die zijn bekendheid kreeg door de handel in goud, ivoor en Afrikaanse slaven. In 1947 besluit Majorelle zijn tuin open te stellen voor het publiek, dat in die tijd hoofdzakelijk uit Franse kolonisten, bohemiens, en Europese adel bestond.

Nog geen jaar voor de Marokkaanse onafhankelijk van 1956 gaat alles geleidelijk bergaf- waarts.

Door een auto ongeluk verliest de kunstschilder zijn voet en raakt van zijn vrouw gescheiden. Vlak voor zijn dood hertrouwd de kunstschilder nog maar door gezondheids- problemen besluit hij terug te keren naar zijn vaderland alwaar Majorelle in 1962 overlijdt.

Tekhelet blauw

Tijdens een bezoek aan Marokko in 1980, ontdekt de Franse modekoning Yves Saint Laurent de verwaarloosde atelierwoning van de voormalige kunstschilder. Hij besluit het perceel te kopen en herstelt de woning, de tuinpaden, alle waterpartijen en fonteinen.
De in Tekhelet blauw geverfde atelierwoning werd eervol naar de Franse kunstschilder Majorelle vernoemd.

Jardin Majorelle in Marrakech in Om de West voor Santmedia.nl ©santmedia.nl

Tekhelet is de naam van de blauwe kleurstof die door de eeuwen heen uit schelp- dieren werd verkregen. Lang werd het door Sefardische joden gebruikt voor de vervaardiging van hun traditionele gebedsdoeken. De kleur staat voor genezing en zorgt voor kalmte en concentra- tie. Dat YSL een voorkeur had voor deze kleur blauw blijkt uit de vele objekten als tuinvazen, rotsen en ornamenten die dezelfde kleur kregen.